Lähdetään aluksi liikkeelle “oman median” käsitteestä, mitä se tarkoittaa? - Omalla medialla viitataan omaan mediabrändiin, johon sinä omistat oikeudet ja joka julkaisee sinun sisältöjäsi.
Tässä 6 keskeistä syytä oman median luomiseen:
1. Mediakentän fragmentaatio
Mediakenttä on murentunut erilaisista nettijulkaisuista, suoratoistopalveluista ja somekanavista koostuvaksi kokoelmaksi, eikä koko yleisöä useinkaan voi enää tavoittaa samasta paikasta. Tämän takia on tärkeää luoda koherenttia ja toisiinsa liitännäistä sisältöä halki eri alustojen, kullekin alustalle ominaisella tavalla. Fragmentoituneessa mediaympäristössä on vaikeampaa ostaa paikkaansa ihmisten mielissä, vaan se pitää ansaita. Laadukas oma media on toimiva tapa ansaita oman yleisön huomio.
2. Perinteisen median vallan murtuminen
Vielä hetki sitten TV-mainokset ja sanomalehden etusivu takasivat varman ja kattavan näkyvyyden brändeille. Nyt näiden formaattien suosio heikkenee ja samalla brändien suhde mediaan muuttuu. Mediaa ei tarvitse enää ostaa ulkoa, jos omistaa sen itse.
3. Yhteen alustaan keskittämisen riskit
Maailma on pullollaan varoittavia esimerkkejä siitä, kun kaikki munat on ladattu samaan koriin ja brändin tavoittavuus on vain yhden alustan varassa. Kaikki menee hyvin niin kauan, kunnes julkaisualustan ostaa äkkipikainen miljardööri tai sen takaa paljastuu autokraattisen valtion hämärät intentiot. Tai kenties yleisö kyllästyy alustaan ja etsii itselleen uusia paikkoja kuluttaa mediaa. Tämän takia omat sisällöt on tärkeää hajauttaa laajalle ja eri alustojen toimintamekanismit tulee ymmärtää kunnolla.
4. "Top of mind"
Hyvin toteutetun oman median avulla pääset ns. “Top of mindiin”, eli kun yleisösi ajattelee toimialaasi tai kategoriaasi, he ajattelevat ensimmäisenä sinua ja brändiäsi. Sinusta on enemmän jälkiä internetissä, kuin kilpailijoistasi ja sinä olet tuottanut huomattavasti enemmän hyödyllistä materiaalia yleisöäsi kiinnostavista aiheista, kuin kukaan muu. Myös hakukoneet osaavat ohjata tietoa etsivää yleisöä luoksesi. Kontekstista riippuen kilpailu on joko erittäin kovaa, tai sitä ei ole juuri ollenkaan. On tärkeää löytää oma uniikki kulma oman median tekemiseen, jolloin et edes varsinaisesti kilpaile muiden kanssa. Tunnettuuden kehittäminen vie aikaa, mutta on varmasti jokaisen siihen käytetyn minuutin arvoista.
5. Kustannustehokkuus
Oman median tekeminen on etenkin pitkässä juoksussa erittäin kustannustehokas keino viestiä kohderyhmäsi kanssa. Kun kerrytät tilaajia kanavillesi ja seuraajia tileillesi, ei heidän tavoittaminen ole enää tulevaisuudessa läheskään yhtä työlästä ja hintavaa. Hyvä sisältö palvelee yleisöjä ja yleisö maksaa sisällöstä huomiollaan.
6. Verkostoefektit
Oman median luominen laajentaa verkostoasi. Kun pyydät haastatteluja tai lausuntoja esim. Podcastiisi muilta asiantuntijoilta ja relevanteilta tahoilta, jää heille sinusta positiivinen muistijälki. Sinä autat myös heitä laajentamaan näkyvyyttään. Samalla pääset osalliseksi sellaisiin keskusteluihin, joiden järjestäminen voisi muutoin olla hyvin haasteellista. Saatat yllättyä siitä, että sinun mediastasi voi muodostua nopeastikin kanava, jossa moni ammattilainen tahtoo näkyä.
Kuten totesimme, oman median luominen kannattaa. Toki se vaatii aikaa, resursseja ja hyvää ymmärrystä omasta toimintaympäristöstä. Menestystä ei tule yhdessä yössä, mutta säännöllinen ja määrätietoinen tekeminen kantaa varmasti hedelmää. Oma media on erinomainen, ellei jopa ainoa tapa pysyä relevanttina ja ihmisten mielessä tietotulvan sekä jatkuvan kohinan keskellä.
PS. Jos oman median perustaminen kiinnostaa sinua, ota rohkeasti yhteyttä meihin!