2023 – Podcastien kultainen vuosi?

Podcast-ala jatkaa kasvamistaan vuonna 2023. Tuotantotavat ammattimaistuvat, sisällöt paranevat ja mainosrahat suurenevat. Kokosimme tähän postaukseen kasan hyödyllistä dataa podcast-kentän hahmottamiseen niin kotimaassa, kuin kansainvälisestikin.

Podcast-markkinan yleinen kehitys maailmalla

Demand Sagen mukaan podcasteilla on yhteensä 424.2 miljoonaa kuuntelijaa ympäri maailman. Erillisiä podisarjoja on n. 5 miljoonaa ja yksittäisiä jaksoja n. 70 miljoonaa. Koko markkinan arvo on arviolta 2 miljardia Yhdysvaltain dollaria ja sen odotetaan kaksinkertaistuvan vuoteen 2024 mennessä.

Buzzsproutin mukaan suosituin 1% podcasteista saa 3994+ kuuntelua ensimmäisen viikon aikana julkaisusta. Eli jos podisi ylittää tämän lukeman jaksokohtaisesti viikkotasolla, kuulut parhaaseen prosenttiin.

Tässä vielä Buzzsproutin yleiskuva keskiarvoisista viikkokuunteluista per julkaistu jakso:

  • Top 1% podcasteista saa yli 3994 kuuntelua.
  • Top 5% podcasteista saa yli 795 kuuntelua.
  • Top 10% podcasteista saa yli 335 kuuntelua.
  • Top 25% podcasteista saa yli 93 kuuntelua.
  • Top 50% podcasteista saa yli 30 kuuntelua.

Eli kiteytettynä, podeja kuunnellaan paljon ja niitä tehdään paljon. Kuten monissa muissakin markkinoissa, suosituin pääty vie suurimman osan kaikista kuunteluista, podcastaaminenkin on “top heavy”. Listen Notesin datan mukaan uusien podcastien määrä on tipahtanut, mutta uusia jaksoja julkaistaan edelleen yhtä paljon kuin ennenkin. Tämä viittaa siihen, että tietyt podcastit löytävät paikkansa mediamarkkinassa ja ne, joille ei löydy kysyntää, tipahtavat pois. Tämä ei silti tarkoita sitä, etteikö pienten kuunteluiden podi voisi olla monella tapaa arvokas. Se voi tarjota tietylle pienelle kohderyhmälle keskeisen median omalla alalla, eikä yksittäisten kuunteluiden voimaa tarvitse vähätellä.

Kehityskulut Suomessa – Uusia alustoja ja kasvaneita kuulijalukuja

Statistan mukaan Pohjoismaissa on yleisesti maailman eniten podcastien kuuntelijoita väkilukuun nähden. Ruotsi johtaa tilastoa, 47% ruotsalaisista sanoo kuunnelleensa vähintään yhden podcast-jakson kuluneen vuoden aikana. Suomi on podcastien suosittuudessa vain hitusen jäljessä Ruotsista, vastaava luku Suomessa on 43%. Tämä on siis otollinen maaperä podcastaamiselle, sillä pienestä kielialueesta huolimatta podcastien kokonaisyleisö mitataan miljoonissa.

Kotimaista podimarkkinaa on muokannut viimevuosina maksulliset podcast-alustat, kuten Podme ja uusimpana tulokkaana Podimo. Ne ovat ostaneet “vapailta markkinoilta” eli pääasiassa Spotifyn ja Applen listoilta menestyneitä podcasteja, sekä toteuttaneet omia eksklusiivisia tuotantojaan. Sisällöntuottajille on syntynyt uusia vaihtoehtoja oman tekemisensä monetisoimiseen, kun eri alustat ovat kilpailleet parhaista tekijöistä ja sisällöistä keskenään. Aika näyttää, miten nämä maksulliset alustat ottavat paikkansa markkinassa ja mikä niiden rooli tulee olemaan alalla pitkässä juoksussa.

Kotimaisten podcast-tuotantoyhtiöiden yhteenlaskettu vuotuinen liikevaihto on arviolta n. 3 - 4 miljoonaa euroa. Kyse ei siis ole tässä kohtaa mistään megabisneksestä, mutta uusia tuotantoyhtiöitä syntyy silti esimerkiksi radiotoimijoiden ja vaikuttajatoimistojen aloitteesta. On oletettavissa että perinteisempien mediamuotojen puolelta tapahtuu “valumista” podcasteihin, joka lisää kokonaismarkkinan yhteenlaskettua suuruutta. Suomen suurimpien podcast-tuotantoyhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto on ollut vuosi vuodelta stabiilissa nousussa, mikä viestii osaltaan alan kasvusta.

(Lähde: Morning Consult)

Formaatit - Pitkiä keskusteluja ja pikavideoita

Morning Consultin datan mukaan YouTubesta on kehkeytynyt kaikkein suosituin alusta podien kuuntelijoiden keskuudessa. Heidän kyselyynsä vastanneista 46% kertoi katsovansa podcasteja mieluummin videolta. 42% vastaajista suosi pelkkää ääntä. Tämä on suora indikaattori siitä, että podeja kannattaa julkaista videon kanssa. Myös Spotify tukee nykyään videota, joten YouTube ei ole ainoa paikka, jossa videosta on hyötyä.

Videopodcasteista saa myös tehtyä käteviä klippejä, erilaiset podcastien omat clips-kanavat ovat erittäin suosittuja YouTubessa ja ne palvelevat niitä, joilla ei ole aikaa tai intressejä kokopitkän jakson kuluttamiseen. Videopodcasteista saa myös tehtyä kätevästi tekstitettyjä TikTokeja ja Reelsejä, moni sisällöntuottaja onkin tarttunut tähän mahdollisuuteen. Näin podisisältöä pääsee kuluttamaan vaikkapa bussissa ilman, että puhelimessa on äänet päällä. Omista preferensseistä riippumatta on haastavaa skrollata TikTokia vuonna 2023 ilman, että vastaan tulee yhtään podiklippiä.

Kiteytetysti voidaan todeta, että videopodi kannattaa, etenkin jos sen osaa hyödyntää kaikissa eri alustoissa juuri kyseiselle alustalle optimaalisella tavalla.

Sisällöt - Mikä sisältö on in vuonna 2023?

(Lähde: Buzzsprout)



Voimme odottaa true crimen, urheilun ja julkkispodien pitävän paikkansa erilaisten podilistausten kärjessä, mutta uusia nousukkaita voi hakea näistä kategorioista:

Komedia

Ns. “Isossa maailmassa” komedia on suosituin podcast-genre. Erilaiset koomikoiden hostaamat keskusteluohjelmat alkavat pikkuhiljaa korvata television perinteisiä huumoriohjelmia. Suomessa tässä kehityskulussa ollaan vielä aavistuksen jäljessä, mutta hyvää huumorisisältöä tehtaillaan täälläkin enenevissä määrin. Huumoripodien lisääntymistä voimme odottaa myös kotimaassa.

Kuunnelmat

Äänikirjat ovat nostaneet suosiotaan viimevuosina ja osittain niiden siivittämänä podikentällekin on alkanut ropisemaan erilaisia tarinallisia kuunnelmia. Englantia puhuvan maailman poditilastoissa pärjää hyvin käsikirjoitetut tarinalliset sisällöt, joissa on kokemuksellinen äänimaailma ja mukaansatempaava tarina. Suomessakin tämä skene on jo hyvässä vauhdissa, mutta enemmän sisältöä kaivataan. Monelle aloittelevalle kaunokirjailijalle podcast voisikin olla hyvä formaatti omien siipien kokeilemiselle.

Sisäpiiripuhe

Erilaiset “sisäpiirin” keskustelunurkkaukset nostavat päätään podiskenessä. Melkein mikä tahansa on kiinnostavaa, kun siitä puhuu ammattilaiset alan omalla käsitteistöllä. Podcastien kohderyhmittyminen on tihentymässä entisestään ja podeja kohdennetaan yhä tarkemmille porukoille. Näin syntyy erilaisia “sisäpiiriradioita”, joita kuuntelemalla pääsee suoraan käsiksi jonkun tietyn alan tai skenen syvimpiin diskursseihin. Näitä kaipaamme lisää myös Suomeen!

Opetussisällöt

Podcast toimii loistavana kompaktina kurssina mihin tahansa aiheeseen. Oppimiseen tähtäävät podcastit ovat oivallinen yrityssisältö perinteisten “How to?” -blogien rinnalla. Ammattilaisten luomat opetuspodit toimivat erinomaisesti ajatusjohtajuuden moottoreina ja verkostoitumisväylänä kiinnostaviin henkilöihin. Etenkin audiomuodossa podcastin tuottaminen on huomattavasti verkkokurssin rakentamista kevyempää, mutta hyödyt kuulijalle voivat olla lähes samat.

**Huom! Aineistot on koottu erilaisista online-lähteistä, niiden absoluuttinen tieteellinen validiteetti on varmasti debatoitavissa. Toimikoon ne silti hyvinä suuntaviivoina sille, mitä voimme odottaa podimarkkinoilta kuluvana vuonna.

Kiitos kun luit tähän asti ja hei, jos oman podin toteuttaminen on sinulle ajankohtaista, älä lainkaan epäröi laittaa meille viestiä!

Lähteet:

Tilaa Krashin uutiskirje

Tilaa viimeisin blogikirjoitus