Podcast vuosikatsaus 2024

Mihin suuntaan podcastaaminen kehittyy vuonna 2024? Tämä jakso käsittelee podcastaamisen suuria trendejä maailmalta ja tarkastelee myös alan paikallisia kehityskulkuja Suomessa.

YouTube: 

  • Videota tulee lisää ja YouTube nostaa päätään entisestään. Tästä meillä on suoraa dataa omien tuotantojemme tiimoilta, lähes kaikki haluavat produktioonsa ainakin jonkun videokomponentin, oli se sitten lyhytvideot, podisarjan traileri tai kokonaiset videojaksot. Kehitystä auttaa YouTuben tarjoama hyvä löydettävyys, alustan panostukset lyhytvideoihin, sekä Google podcastsin sulkeminen. 
Hyvä tietää: 
  • Kun Google podcasts meni kiinni, jaksot siirrettiin YouTube musiciin. Tämä on iso transitio kohti podcastien YouTubea. 
  • YouTube on nyt 3. suosituin podialusta maailmassa (Cumulus Media and Signal Hill 2023 Fall report). 
  • Suomessa YouTubella on 4.6 miljoonaa käyttäjää. Sen kautta on mahdollista tavoittaa suuri osa kokonaisväestöstä, samoin kuin tarkat niche-kohreryhmät.

Spotify: 

Spotifykin haluaa panostaa sarjojen löydettävyyteen. Sillä on Suomessa arviolta 1,8 miljoonaa käyttäjää, eli tavoitettavaa yleisöä on paljon. Tällä hetkellä haasteena on ollut se, että kuluttajan on vaikea löytää uutta kiinnostavaa kuunneltavaa, vaikka sitä onkin tarjolla rutkasti niille, jotka osaavat etsiä. 

Muista nämä: 
  • Lisää avainsanat otsikoihin ja metateksteihin. Näin tuotantosi pomppaa esiin relevanttien hakusanojen yhteydessä. 
  • Mittaa podcastisi impressioita ja niiden suhdetta kokonaiskuunteluihin. Tee kansikuvista sekä otsikoista mahdollisimman houkuttelevia!
  • Muista ohjata kuulijoita podcastisi pariin kaikista mahdollisista lähteistä, somesta, uutiskirjeistä, sähköpostin allekirjoituksista, alakohtaisista nettiryhmistä jne.

AI Työkalut: 

Yleinen tekoälykehitys vaikuttaa luonnollisesti myös podcastaamiseen. Lukuisia hyödyllisiä työkaluja on tarjolla, tässä esimerkiksi yksi hyvä listaus niistä: https://www.thepodcasthost.com/planning/ai-podcasting-tools/

Hyvä tietää: 
  • AI työkalujen käyttö lisääntyy eri konteksteissa. Esimerkkejä käyttökohteista: klippien tekstitys ja leikkaus, jaksojen leikkaus tiettyyn mittaan, jaksojen äänten korjaus & editointi, jaksojen copyjen kirjoittaminen, tekstin muuttaminen ääneksi
  • 66% podcastaajista käyttää jo jotain AI-työkaluja (Headliner survey, late 2023)

Mainostaminen ja raha:

Podcastit jatkavat kasvuaan vakavasti otettavana median muotona myös taloudellisesta perspektiivistä. 50% markkinoijista maailmanlaajuisesti odottaa merkittäviä lisäyksiä podcasteihin käytettävissä budjeteissa (Acast survey, late 2023). Samaan aikaan podcastien mainosliikevaihdon odotetaan nousevan 43% vuonna 2024 (IAB, 2023). 

Hyvä tietää: 
  • Suomessa ei ole keskitettyä mainosalustaa vielä (tällainen on rakenteilla allekirjoittaneen, sekä muiden tuotantoyhtiöiden toimesta)
  • Sponsoroidut podcastit ovat silti lisääntymässä. Tällä hetkellä podcastien tuottajat myyvät hyvin pitkälti itse mainospaikat tuotantoihinsa. 

Maailmalla podimainonta pyörii pääasiassa dynaamisesti: IAB:n tutkimuksen mukaan 90% kansainvälisestä podcastien mainosrahasta tulee dynaamisista mainoksista. Me Suomessa olemme pahasti jäljessä tämän kehityksen kanssa. 

Kuulijamäärät:

Kansainväliset kuuntelijamäärät jatkavat kasvuaan. Maailmaan odotetaan tulevan 40 miljoonaa uutta podcastien kuuntelijaa vuonna 2024. (Insider Intelligence’s Global Podcast Listeners Forecast 2023)

Suomesta puuttuu keskitetty tietokanta kuulijamääristä, mutta Spotifylla on arviolta 1,8 miljoonaa käyttäjää Suomessa ja YouTubella n. 4,6 miljoonaa. Nämä luvut auttavat hahmottamaan alustakohtaisia eroja kuulijoiden maksimitavoitettavuudessa. 

Lyhytvideot ja TikTok

Krashin oman datan mukaan lähes kaikki haluavat podcasteistaan myös lyhytvideoita. Niiden käyttöalustaksi sopii YouTube shorts, TikTok, Instagram Reels, Facebook, LinkedIn ja X. Eli niitä voi käyttää lähes missä tahansa. Parhaat klippikohtaiset näyttökerrat olemme saaneet TikTokista, jossa ei ole tavatonta, että podilklippi saa orgaanisesti yli 100 000 toistoa kanavalta, jolla ei juurikaan ole seuraajia.

Sisällön tyypit, mitä voimme odottaa vuonna 2024? 

Suomessa vaalivuosi, samoin kuin USA:ssa. Poliittista podi-sisältöä on jo tehty ja sitä on luvassa paljon lisää. Sodat ja muut ongelmat puhututtavat myös podeissa. Uutis- ja ajankohtaismedian valuminen podcastien muotoon lisääntyy entisestään. 

Hauskuutta tulee lisää vuonna 2024. Koomiset ja kantaaottavat podcastit lisääntyvät ja irrottelu on virallisesti aloitettu. Tämä nostaa vaatimustasoa viihde-podeille entisestään. 

Tänä vuonna tullaan myös näkemään enemmän mainosrahoitteisia vaikuttajavetoisia podeja. Podcast-mainokset tulevat enenevissä määrin luontevaksi osaksi vaikuttajien ja vaikuttajatoimistojen tarjoomaa. 

Yrityksiltä on odotettavissa huomattavasti parempia ja kunnianhimoisempia podcasteja. Ne suunnataan joko pienille, tarkkaan rajatuille kohderyhmille asiantuntijavetoisesti, tai isoille massoille vaikuttaja- ja julkkisvetoisesti. Nykyään yrityksissä ymmärretään, että podcastit kilpailevat kaiken muun median ja sisällön kanssa, joten niiden laadun on oltava linjassa kilpailuun nähden. Tässä riittää tekemistä markkinointitiimeillä, tuotantoyhtiöillä, vaikuttajilla ja itsenäisillä toimittajilla. 

Tilaa Krashin uutiskirje

Tilaa viimeisin blogikirjoitus